Pubquiz jarig Bevo groot succes 

Liefst 38 teams, ofwel 218 enthousiastelingen namen afgelopen zaterdag deel aan de Alewiejo Pubquiz van handbalvereniging Bevo HC, die een halve eeuw bestaat.

Presentator Ron Klemann trakteert de deelnemers tijdens acht rondes op een reeks pittige vragen. Tussendoor serveert cateringbedrijf Vertruckelijk de goed gevulde Heuf op hartige hapjes, wordt het Rad van Fortuin een aantal keren rondgedraaid voor kleine prijsjes en worden op een groot scherm historische foto’s van de vereniging gepresenteerd.

 

Verder is er de première van het tweede jubileumfilmpje, met als thema sponsoring, gemaakt door Sander Selen. Jan Karis legt daarin het verschil uit met vroeger en nu. “Vroeger betaalde een sponsor 25 gulden, en dat was het dan. Een keer per jaar had je contact. Tegenwoordig worden sponsoren verwend met een natje en een droogje voor, tijdens en na de wedstrijd.”

Jan staat vervolgens stil bij sponsor van het eerste uur, wijlen Piet Wijnen, maar vergeet ook niet andere bedrijven te noemen, zoals Bohaco, de Rabobank, DTP en uiteraard Karis zelf. De economische crisis zorgde voor tegenwind, vertelt hij. “Eurotech viel weg. We zijn opnieuw moeten gaan bouwen.”

Heufspeaker Willem Sieders staat in de keuken het meerdere gangendiner voor te bereiden. Wat schaft de pot? Fusilli met champignon roomsaus, ‘Duuvelkesvleis’, pilaf met rijst, tagliatella met tonijn en bacon in een romige tomatensaus; het kan niet op. “Een stevige maaltijd, inderdaad”, legt Wilem uit. “Dat moet ook wel. De deelnemers leveren immers een geweldige inspanning.”

Het is geen gemakkelijke quiz, zo valt aan de tafels te beluisteren. Want wie is toch die oude man op de foto (oud-minister Jan Pronk), van welk land is die rode vlag (Mongolië)?, en wat betekent eigenlijk de afkorting Bevo? (Bij Eendracht Volgt Overwinning).

Team ’Roemenië’ zwoegt en zwoegt, maar heeft daar wel een geldig excuus voor, weet teamleider Paul de Lange. Lachend: “De ouders van Niek Jordens zouden meedoen, maar moesten afhaken. Die vier Brabantse hersencellen hebben we node gemist.”

Een vraag hebben alle deelnemers goed, en dat is de allerlaatste muziekvraag: een fragment van Waterloo, van Abba. Een eensgezind gejuich stijgt op in de zaal.

Tijdens de rust van de aansluitende wedstrijd Bevo - Hurry Up vindt de prijsuitreiking plaats. Het team Non Solem gaat met 69 punten met de horecabon van Mr & Mrs aan de haal. Vergane Glorie, ook 69 punten, ontvangt de consumptiebonnen en Golden Power, 68 punten, wordt getrakteerd op een luxe borrelplank. Een eervolle vermelding is er voor rode lantaarndrager, De Oldies.

Mogelijk krijgt de pubquiz volgend jaar een vervolg, reageert Klemann op de enthousiaste reacties uit de zaal. “Ik zie het wel zitten. Het was leuk om te doen.”

Trouwens, de volgende vraag had niet misstaan tijdens de eerste quiz. Want wat betekent eigenlijk Alewiejo?, de naam van de quiz. Ron: “Haha, dat is de lijfspreuk van de vereniging. ‘Allewiejo, allewaajo, allewiejo, waajo, woef. Wie de lof, wie de bof, wie de boeda, wie de pest, wie de dan, wie de mark, wie de lof-bof-bof.”